Prezent musi by─ç z logo

Przedsi─Öbiorca, który wr─Öcza klientowi próbki towarów jako upominki, musi zadba─ç o to, ┼╝eby by┼éy one opatrzone jego logo. W przeciwnym razie nie mo┼╝e zaliczy─ç wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wyrok NSA z 1 pa┼║dziernika 2014 r. (sygn. akt II FSK 2463/12).


Spó┼éka na potrzeby reklamy wydaje swoim kontrahentom oraz do w┼éasnych salonów sprzeda┼╝y wyroby sanitarne przez ni─ů wyprodukowane. Spó┼éka wyst─ůpi┼éa o interpretacj─Ö, czy wydatki zwi─ůzane z przekazywaniem kontrahentom oraz do w┼éasnych salonów sprzeda┼╝y zakupionych wyrobów s─ů kosztami uzyskania przychodów. Sama stan─Ö┼éa na stanowisku, ┼╝e wydatki takie s─ů kosztem podatkowym, a naliczony podatek nale┼╝ny mo┼╝e zosta─ç zaliczony do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) updop.


Stanowisko organów podatkowych
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uzna┼é stanowisko spó┼éki za nieprawid┼éowe. Wskaza┼é, ┼╝e jej dzia┼éania nie spe┼éniaj─ů funkcji reklamowej. Przekazywanie zakupionych wyrobów nie zmierza bowiem do zwi─Ökszenia rozpoznawalno┼Ťci firmy na rynku czy poznania cech jako┼Ťciowych oferowanych przez spó┼ék─Ö wyrobów. Z wniosku nie wynika┼éo bowiem, aby zakupione przez spó┼ék─Ö wyroby sanitarne, wydawane nast─Öpnie jako próbki, posiada┼éy jej logo, by┼éy zwi─ůzane z jej firm─ů lub znakiem. W efekcie ich wydanie nie wp┼éywa na zwi─Ökszenie zainteresowania oferowanymi przez spó┼ék─Ö towarami. Tym samym nie mo┼╝e wp┼éywa─ç na zwi─Ökszenie jej przychodów. Organ uzna┼é, ┼╝e wydatki poniesione przez spó┼ék─Ö – zwi─ůzane z zakupem towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych kontrahentom jako próbki – nie stanowi─ů kosztów uzyskania przychodów.